ISO 9001
SISTEM DE MANAGEMENT AL CALITATII


Ce este ISO 9001 (Quality Management Sistem)?

   Acest standard cuprinde cerintele pe care trebuie sa le satisfaca o firma pentru a demonstra capacitatea sa de a furniza in mod constant produse si servicii care satisfac atat asteptarile clientilor cat si cele reglementare si care isi propune sa creasca permanent satisfactia clientilor.

   Standardul poate fi aplicat in orice tip de organizatie, mica sau mare, oricare ar fi domeniul de activitate in care actioneaza si indiferent daca este o firma bazata pe profit, organ al administratiei publice, departament guvernamental, universitate sau spital.

   ISO 9000 este o colectie generica de Standarde Internationale independente de specificul unei industrii sau al unui sector economic si descrie elementele pe care trebuie sa le contina un sistem de management al calitatii, dar nu modul in care o organizatie trebuie sa se organizeze pentru a implementa aceste cerinte.

   Descrierea si implementarea propriu-zisa a sistemului de management al calitatii (in care profesionalismul consultantului joaca un rol determinant) va fi influentata de gama de activitati desfasurate, obiectivele specifice, produsele, serviciile si strategiile de dezvoltare ale fiecarei organizatii in parte.

   Calitatea serviciilor, produselor, managementului care, in fapt, influenteaza calitatea celorlalte produse si procese ale intreprinderii, reprezinta un factor decisiv in activitatea oricarei societati prezente pe piata. Aceasta calitate contribuie, direct sau indirect, la marirea cifrei de afaceri, la pastrarea pozitiei de piata, cucerirea a noi nise de piata, imbunatarirea imaginii firmei, cresterea increderii clientilor si furnizorilor in serviciile si produsele oferite de firma Dvs, etc.

   Standardul ISO 9001 a fost elaborat pentru a certifica clientilor ca societatea in cauza functioneaza in acord si pe baza unui sistem de calitate recunoscut international si care este reprezentativ atat pentru calitatea produselor si serviciilor, cat si managementului organizatie respective.

   Faptul ca o societate este certificata ISO nu reprezinta simpla obtinere a unui certificat recunoscut international, ci reprezinta masura in care firma respectiva foloseste anumite practici de lucru, este constienta de obligatiile sale referitoare la scopul ei in sine, respecta cerintele clientilor si reprezinta, de fapt, o recomandare generala bazata pe procesele si performantele organizatiei.

Standardul SR EN ISO 9001:2000


   Contine cerintele pentru un Sistem de Management al Calitatii (abreviat SMC) care prevede, printre altele:
       » identificarea proceselor desfasurate, a modului de desfasurare si a legaturilor dintre ele (procese de management,de           asigurare a resurselor, de realizare a serviciilor si de monitorizare);
       » documentarea Sistemului de Management al Calitatii prin Manualul Calitatii, proceduri de sistem, proceduri si instructiuni de           lucru;
       » stabilirea modului de elaborare, verificare, aprobare a documentelor si nivelele de responsabilitate implicate, precum si a           regulilor de difuzare si retragere a documentelor;
       » stabilirea regulilor de efectuare a modificarilor in documente si date;
       » stabilirea regulilor privind documentele externe;
       »cerinte referitoare la identificarea, pastrarea, protectia, retragerea si arhivarea inregistrarilor calitatii, a caror mentinere          demonstreaza functionarea Sistemului de Management al Calitatii.

   De ce aveti nevoie de certificarea unui Sistem de Management al Calitatii conform standardului    ISO 9001?

   Implementarea sistemului de management al calitatii in cadrul agentilor economici, in conformitate cu SR EN ISO 9001:2000, confera incredere consumatorilor si utilizatorilor produselor si serviciilor in constanta calitatii, devenind factor important de crestere a competitivitatii si credibilitatii companiilor.

   Sistemul de management al calitatii   este partea sistemului de management al organizatiei orientata catre obtinerea rezultatelor, in raport cu obiectivele calitatii, pentru satisfacerea necesitatilor, asteptarilor si cerintelor partilor interesate, dupa caz.

   Sistemele de Management influenteaza performanta economica a unei organizatii pe termen scurt cat si pe termen lung. Astfel ceea ce pare a fi o imbunatatire pe termen scurt, poate avea efecte negative pe termen lung in ceea ce priveste loialitatea clientilor, reputatia produselor sau increderea utilizatorilor si poate duce la scaderea competitivitatii. In concluzie, numai implementarea sistemului de management al calitatii conduce spre competenta si eficienta.

   Obtinerea unor succese notabile si mai ales mentinerea acestora devine din ce in ce mai dificila in aceste conditii, lucru care a facut din calitate un instrument recunoscut de management, cu atat mai mult cu cat o firma ce actioneaza intr-o economie concurentiala trebuie sa realizeze si sa mentina calitatea dorita de client in conditii de eficienta. Realizarea acestui deziderat se poate obtine numai printr-o directionare, combinare optima si utilizare planificata si eficienta a resurselor umane, materiale si financiare de care dispune firma.

   Avantaje:

     - indeplinirea politicii si a obiectivelor intreprinderii
     - adaptare activa si sistematica la modificarile conditiilor pietei
     - transparenta si eficienta proceselor interne ale organizatiei
     - sustinerea angajatilor in a intelege rolul lor in cadrul organizatiei, aceasta oferindu-le o intelegere buna a scopului si importantei        muncii lor;
     - imbunatatirea performantelor si cresterea eficacitatii managementului organizational prin aplicarea principiilor managementului        calitatii;
     - imbunatatirea continua a calitatii serviciilor/produselor prin identificarea si corectia neconformitatilor constatate in desfasurarea        implementarii planului calitatii;
     - instruirea noilor angajati si reinstruirea periodica a angajatilor actuali;
     - cresterea gradului de satisfactie a clientilor prin analiza cerintelor acestora si definirea proceselor care contribuie la realizarea        de servicii/produse pentru satisfactia clientilor;
     - furnizarea increderii fata de clientii sai furnizand servicii/produse care indeplinesc in mod consecvent cerintele unui standard        inalt si eficient;
     - coordonarea managementului organizatiei intr-un mod sistematic si transparent al intregii activitati;
     - Evitarea erorilor in locul corectarii lor;
     - Economisire de timp si bani;

   De ce acum?
    Pentru a pasi cu dreptul in piata libera europeana aliniindu-va la standardele si reglementarile comunitare in domeniul calitatii.

   Realitatea este simpla:

   Puteti determina o crestere semnificativa a afacerilor d-voastra, in conditiile in care multe companii si agentii guvernamentale vor colabora doar cu firme certificate ISO 9001. Certificarea ISO 9001 va determina un nivel ridicat al calitatii percepute in firme,
oferindu-le acestora un avantaj competitiv in fata concurentei necertificate. Avantajul calitatii a ajutat mii de firme sa obtina certificarea ISO 9001 si conformitatea cu acest standard. Sistemul nostru este accesibil ca pret, usor de utilizat si functioneaza iar firma d-voastra are nevoie de acest avantaj in conditiile unei piete competitive.

   Factori care conduc la necesitatea abordarii managementului calitatii:

    - Factori de natura economica: reducerea costurilor non-calitatii, cresterea profitului;
    - Factori de natura comerciala: cresterea cifrei de afaceri, castigarea de noi segmente de piata, diminuarea costurilor in perioada       de garantie, imbunatatirea imaginii pe piata, satisfacerea clientului, participarea la licitatii, o utilizare mai eficienta a personalului, o       utilizare mai eficienta a resurselor;
    - Realizarea increderii in produsele si serviciile organizatiei, atat pe plan intern cat si extern;
    - Alinierea la cerintele unor standarde internationale;
    - Abordarea favorabila a unor relatii contractuale;
    - Participarea la unele licitatii;
    - Imbunatatirea calitatii produselor si serviciilor;
    - Diminuarea efectelor presiunii pietei;
    - Satisfactia, motivatia, angajamentul, constientizarea personalului propriu;
    - Imbunatatirea continua;
    - Certificarea, ca parte a culturii calitatii.

   Certificarea devine tot mai mult o conditie pentru ca organizatiile sa devina competitive!